slider2
slider3
slider4
slider5
PlayPause
previous arrow
next arrow

Spraak

Wij kunnen uw kind helpen als:

  • U of iemand anders twijfelt of de onduidelijkheid van het praten op de leeftijd van uw kind nog wel mag
  • Uw kind slecht verstaanbaar is voor andere mensen doordat spraakklanken van woorden niet worden uitgesproken of door een andere klank worden vervangen (b.v. snoepje wordt ‘soepje’, ‘noepje’ of ‘sloepje’)
  • Uw kind langere woorden als eenvoudige korte woorden uitspreekt (b.v. televisie wordt ‘tisie’)
  • Uw kind regelmatig te horen krijgt dat het binnensmonds of mompelend praat
  • Uw kind met de kaken op elkaar praat (kaak geklemd spreken)
  • Uw kind slist of met de tong tussen de tanden praat
  • Uw kind door de neus praat (nasaal)
  • Uw kind een of meerder spraakklanken niet goed of te slap uitspreekt
  • Uw kind zich de spraakklanken door een (tijdelijk) verminderd gehoor niet eigen heeft weten te maken
  • U zich zorgen maakt over het stotteren van uw kind

Uitleg spraak
Onder spraak verstaan we alles wat er komt kijken bij het op de juiste wijze vormen van de spraakklanken. Soms is het zo dat uw kind enkele of meerdere spraakklanken niet goed of te slap uitspreekt. Wij kunnen uw kind op speelse manieren leren om de woorden wel goed uit te gaan spreken waardoor de verstaanbaarheid snel zal verbeteren.
Ook als uw kind klinkt alsof het verkouden is (gesloten nasaliteit) of juist lucht door de neus verliest met het praten (open nasaliteit) kunt u met uw hulpvraag bij ons terecht.
Als uw kind minder goed te verstaan is, kan het gefrustreerd raken omdat het niet begrepen wordt waardoor het zich terug kan trekken uit praatsituaties. Zo kunnen er problemen ontstaan in het begrijpen van het kind, wanneer het bijvoorbeeld ‘dat’ zegt i.p.v. ‘dak’.
Het kan tevens gevolgen hebben voor het lezen en schrijven als uw kind de woorden niet juist uitspreekt. Daarom is het van groot belang om vroegtijdig aan de verstaanbaarheid te werken.
Ook bij kinderen met bijvoorbeeld autisme of het syndroom van Down kunnen wij veel betekenen. Zo zal er speciale aandacht besteed worden aan de voorwaarden voor de spraaktaalontwikkeling. Tijdens het samen spelen zullen o.a. oogcontact, imitatie en gericht luisteren gestimuleerd worden zodat het kind plezier krijgt in communiceren. Soms maken we daarbij in het begin gebruik van ondersteunende gebaren, foto’s, picto’s of plaatjes.
Meer informatie over de spraak? Kijk op de website van Logopedie.