Werkwijze

Werkwijze

Hieronder vindt u informatie over de aanmelding, het intake gesprek, de behandeling,  en het afberichten.

Aanmelding
U kunt zonder verwijzing van een arts een afspraak maken bij de logopedist. U kunt hiervoor het aanmeldingsformulier invullen door op ‘aanmelden’ te klikken. U kunt ook een mail sturen middels het contactformulier. Binnen 5 werkdagen wordt er telefonisch of via mail contact met u opgenomen. Vanwege de drukte is het niet mogelijk om telefonisch aan te melden. Het kan voorkomen dat er een wachtlijst is. 

Intakegesprek
Na de aanmelding wordt er een afspraak gemaakt voor een intakegesprek. Tijdens het intake gesprek dient u het zorgpasje en een geldig legitimatiebewijs van uw kind mee te nemen. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Ouders moeten dus voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. 
Bij de eerste afspraak wordt ook de behandelovereenkomst besproken. Hierin staan de afspraken die gemaakt zijn omtrent de behandeling en de wijze van vergoeding. Ook wordt in de behandelovereenkomst bepaalde aspecten van de zorg binnen de individuele relatie tussen de cliënt en logopedist geregeld conform de WGBO (Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst). Klik op de button voor meer informatie over deze wetgeving en privacy.

Behandeling
Na het intakegesprek en onderzoek wordt in overleg met u de verwachte behandelduur en frequentie vastgesteld. Als het onderzoek is afgerond zal er van de resultaten een verslag worden gemaakt met daarin de logopedische diagnose en behandeldoelen. Het verslag wordt met u besproken, voordat het wordt verstuurd aan relevante betrokkenen. Tijdens de behandelingen krijgt u oefeningen en adviezen mee naar huis. Deze dient u thuis geregeld toe te passen om het gewenste resultaat te bereiken. Ouders/verzorgers zijn minimaal 50% van de behandeling aanwezig. Na een van te voren besproken periode zal er een herhalingsonderzoek plaatsvinden en de behandeldoelen worden zo nodig bijgesteld. Voor iedere behandeling wordt in principe 30 minuten gereserveerd. Dit wil zeggen, de tijd van het contact met de logopedist tot aan de gegevens die de logopedist vastlegt van de behandeling. Het consult duurt 25 minuten en daarnaast wordt 5 minuten gereserveerd voor administratietijd. Afhankelijk van de aard van het probleem zal de behandeling één keer per week of één keer per twee weken plaatsvinden. De behandelingen kunnen indien gewenst ook online plaatsvinden.

Vergoeding en declaraties
Logopedisch onderzoek en de logopedische behandeling worden vergoed vanuit de basisverzekering van de zorgverzekeraar. Er is met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten. Dit betekent dat u de logopedische behandeling volledig vergoed krijgt. De logopedische behandelingen worden direct bij de zorgverzekeraar in rekening gebracht.  In de contracten die met de zorgverzekeraars zijn afgesloten worden ook verschillende tarieven gehanteerd. Voor zorg die niet vergoed wordt gelden de tarieven zoals in de tarievenlijst vermeld staan. 

Afberichten
De behandelingen vinden plaats volgens afspraak en dienen bij verhindering tenminste 24 uur van tevoren te worden geannuleerd. Dit in verband met de gereserveerde behandeltijd voor uw kind. Afberichten kunnen telefonisch, middels Whatsapp of via email gedaan worden. Indien u de afspraak minder dan 24 uur van tevoren heeft afgezegd wordt de behandeling (ongeacht de reden) bij u persoonlijk in rekening gebracht. Dit geldt ook voor een online behandeling of telefonisch consult. Verzuimfacturen kunt u niet indienen bij uw zorgverzekeraar en kunt u beschouwen als uw eigen risico. Indien de nota niet binnen 30 dagen na declaratiedatum is voldaan, is de cliënt in gebreke en is de logopediste gerechtigd invorderingsmaatregelen te treffen. De kosten hiervan komen ten laste van de cliënt.

Klachtenprocedure en beroepscode
Uiteraard hoopt de logopedist natuurlijk dat de logopedische hulp aan uw wensen voldoet. Heeft uw klachten over het logopedisch onderzoek en/of de logopedische therapie dan vindt de logopedist het fijn dat u dat eerst met haar bespreekt. Als de logopedist niet weet dat u ontevreden bent, kan zij de klacht niet oplossen. Komt u er samen niet uit, dan kunt u met de klacht terecht bij het Klachtenloket Paramedici. Het klachtenrecht voor patiënten is vastgelegd in de wet Wkkgz. De klachtenregeling van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) is hieraan verbonden. Praktijk voor Logopedie Anna Paulowna eo volgt deze klachtenregeling. In de wachtkamer kunt u informatie over de klachtenregeling vinden. U kunt ook op de button klikken.

Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld
Als zorgverlener de logopedist in de praktijk te maken krijgen met slachtoffers van huiselijk geweld of kindermishandeling. Dat brengt extra zorg met zich mee. Hiervoor werd door de overheid de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling ontwikkeld. Sinds 2013 zijn beroepskrachten, waaronder logopedisten bij wet verplicht deze meldcode te gebruiken bij signalen van geweld. Een meldcode beschrijft in 5 stappen wat bijvoorbeeld een huisarts, leerkracht, verpleegkundige, begeleider in de kinderopvang of hulpverlener moet doen bij vermoedens van geweld. De NVLF (Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie) heeft een eigen meldcode opgesteld. De meldcode van de praktijk is daarop gebaseerd.

Kwaliteit en deskundigheid
Het verlenen van de beste zorg aan de cliënten heeft de hoogste prioriteit. Daarom hecht de logopedist veel waarde aan kwaliteit en deskundigheid. De logopedist ingeschreven in het kwaliteitsregister Paramedici en is lid van de beroepsvereniging NVLF (Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie). Tevens is de logopedist lid van twee kwaliteitskringen. De logopedist blijft op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de logopedie. Deskundigheidsbevordering vindt plaats door vakinhoudelijke bij- en nascholing.

Kwaliteitscyclus Logopedie 
In november 2021 jl. is Praktijk voor Logopedie Anna Paulowna eo gestart met de 3-jaarlijkse Kwaliteitscyclus Logopedie. Deze cyclus is met een positief advies afgesloten. Bij deze kwaliteitscyclus wordt de praktijk ondersteund door het onafhankelijke bureau HealtCare Auditing . Dit is een logische stap in ons streven naar continue kwaliteitsverbetering. Fijn om te weten dat de logopedist logopedische zorg van de hoogste kwaliteit aan de cliënten kunnen geven! 

Klanttevredenheidsonderzoek 
Kwaliteit is voor de praktijk zeer belangrijk. 1x per jaar wordt u uitgenodigd om deel te nemen aan een klanttevredenheidsonderzoek. Alleen met uw toestemming (middels de behandelovereenkomst) ontvangt u een uitnodiging. Deelname is volstrekt vrijwillig, anoniem en uw privacy is beschermd. Als u niet mee wilt doen, heeft dit geen gevolgen voor de behandeling. De vragenlijst gaat over de praktijk, de behandelaar en de behandeling. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten en zal online plaatsvinden door het onafhankelijke meetbureau Qualizorg.
De logopedist hoort graag wat u als positief heeft ervaren. Ook hoopt zij dat u het persoonlijk met haar deelt als u zaken negatief ervaart tijdens de behandeling. Daar kan van geleerd worden en er kan actie op ondernomen worden. Uiteraard kunt u dit ook kwijt in het klanttevredenheidsonderzoek.